بخشنامه تهدید ارباب رجوع!
برداشت اول
در هفته مبارک دولت هستیم اول این هفته را به کلییه کارمندان صدیق و زحمت کش تبریک عرض مینمایم و به آنهائیکه با تمام وجود خود را وقف خدمت به مردم می کنند سپاسگزارم دوم اینکه موفقیت هر اداره به ارتباط رئیس ،کارمندان و ارباب رجوع بستگی دارد .اینکه چقدر در بین ادارات ما این موضوع مهم اجرا می شود بماند و یا اینکه از خیل زیادی از مراجعه کنندگان به ادارات چند نفرراضی برمی گردن یا اینکه علت نارضایتی آنها به خودشان بر می گردد یا کارمندان و یا بخشنامه ها و یا دستورالعمل ها هم بماند ولی موضوع اصلی اجرای واقعی طرح تکریم ارباب و رجوع است که سالهاست از آن گفته می شود ولی متاسفانه می بینیم که درست به آن پرداخت نمی شود و در بعضی از ادارات صندق های پیشنهاد و انتقاد برای ارباب رجوع نیست و بعضی ادارات وقتی به بازرسی آنها مراجعه می کنید عملا چیزی عایدت نمی شود و بطور جدی کسی پیگیر خاطی احتمالی نمی شود سوم بیان این مطالب چیزی از ارزش زحمات کارمند ارزشی و با صداقت کم نمی کند و فقط به بررسی موضوع طرح تکریم ارباب و رجوع می پردازد.
قبلا فقط در بیمارستانها متن ماده ۶۰۹ قانون مدنی به در و دیوار زده می شد ولی امروزه در بانکها، بعضی از ادارات و حتی نمایندگی های فروش خودرو هم این متن را می بینی(چنان که هر کسی اعم از بیمار و بستگان به پرسنل درمانی توهین کنند مشمول ۳ تا ۶ ماه حبس، شلاق تا ۷۴ ضربه و جزای نقدی می شوند.)و یا بسته به نوع اداره متن آن عوض می شود
جا دارد در کنار همین دستورالعمل ها و ماده های قانونی و خط نشان کشیدن آنچنانی برای ارباب رجوع بخشنامه های هم زده شود که اگر کسی باعث بر هم زدن و تخریب روحیه ارباب رجوع شود چه جرمی و چه مجازاتی دارد تا لااقل از نظر روانی هم که شده تعادل حفظ شود و باید به این موضوع توجه داشت که ارتباط عاطفی و اخلاقی بین کارمندان و ارباب رجوع دوطرفه است و نگاهها باید از روبرو باشد و هیچ فردی نسبت به فرد دیگری احاس برتری و قدرت نباید بکند یادمان باشد ما مسلمانیم و ادای بعضی فریضه ها بر ما واجب است مثل جواب سلام یک ارباب رجوع .پس ما بعنوان یک کارمند خوب می توانیم با برخوردمان و سعه صدرمان از خیلی از حوادث جلوگیری نمائیم
برداشت دوم
روزی روزگاری در گذشتهای نهچندان دور به هر ارگان و ادارهای که میرفتی، روی سر مسئولان اداره جا داشتی. ارباب رجوع بودی و برای تکریمت مصوبه صادر میکردند. حالا از آن روزگار سالها گذشته و وقتی به اداره دولتی میروی در بهترین نقطه دیدت زنهارنامهای چسبانده میبینی که چنانچه به کارمند توهین کنی باید جریمه بدهی و به زندان میافتی و…
زمانی بخشنامه تکریم ارباب رجوع صادر میکردند اما امروز بخشنامهای تهدیدآمیز بر دیوار چسباندهاند که اگر چه کنی و چه کنی، به زندان میافتی!
یکی میگفت وقتی اولین بار این کاغذ تهدیدآمیز را دیدم به خودم گفتم اینجا قرار است با کارمندانی بداخلاق و توهینکننده به ارباب رجوع روبهرو شوم وگرنه چه دلیلی دارد من مراجعهکننده که دستم زیر سنگ بزرگ فلان اداره دولتی است بخواهم بیدلیل با کارمندان آن درگیر شوم و کار خود را سخت کنم. از قضا این اتفاق نیفتاد و کارمندان این اداره با خوشرویی کارم را راه انداختند و من به سلامت از اداره خارج شدم.
اما باید از خودمان بپرسیم واقعا چه دلیلی دارد که طرح تکریم ارباب رجوع که سال ۸۱ توسط دولت به تصویب رسید و به ارگانها، نهادها و سازمانهای دولتی هم ابلاغ شد امروز به یک تهدید کوتاه و چندخطی ارباب رجوع تبدیل شده است با این محتوا که براساس ماده ۶۰۹ قانون مدنی در صورت توهین به کارمندان به جریمه نقدی و ۳ تا ۶ ماه زندان محکوم میشوید. آیا واقعا حقوق کارمندان ادارات تا این حد توسط مراجعهکنندگان تضییع میشود که باید مراجعهکننده را تهدید کرد یا اربابرجوع نیز حقوقی دارد که در بیشتر ادارات مورد بیتوجهی و بیمهری قرار میگیرد؟!
سازمان های دولتی و برخی از بانک ها با نصب اینگونه ازاطلاعیه ها به دنبال استفاده از اهرم قانونی برای جلوگیری از جرایم غیرعمد و تداخل درروند کاری خود هستند ، در صورتی با حرکت به سمت حاکم شدن اصول اخلاقی و ارزشی در کنار روابط اجتماعی و تحقق کامل این موضوع بسیاری از مشکلات را برطرف و روابط اداری تسهیل می شود.
خدایا چنان کن سر انجام کار تو خشنود باشی و ما رستگار
سید عزیزاله پژوهیده
سلام سید جان……………….. درود بر شما و قلمتان ترا بخدا لااقل شما گامنت های مرا بگزار این رفیقت که ادعای رفبقیش می شود گامنتهای ما را نمی گذارد و گامنتهای دروغ را انتشار می دهد
…………………………………………………………………………………………
سلام به برادران عزیزم احسان و علی از اینکه نوشته هایتان را حذف کردم معذرت خواهی مینمایم چون همه اش تعریف بود من از لطف و نظر هردوی شما سپاسگزارم سایتها جای درج تمام دیدگاهها است البته اگر توهین و مصادیق دیگر خلاف شرع و قانون نباشد ما هم باید سعه صدر داشته باشیم در برابر آنها که واقعا بدون منظور نظر می دهن و حتی آنها که با منظور نظر می دهن شما هم صبور باشید که اجر عظیمی دارد من هم نیاز به تعریف و تمجید ندارم هر جند دوستان لطف دارند البته نگفتید سایت دوسنم کدام است ولی خودم تقریبآ متوجه شدم همه را واگذار کنید به خداوند انشاالله که خیر است موفق باشید
سلام آقا سید حرف دل ما رو زدی
آنچه را کزدل برآید لاجرم بردل نشیند
آقا سید ممنون از موضوع جالبتون اگه بزرگان شهر همتی کنن می تونن همه مشکلات ماها را حل کنن اما چه فایده که هر که برسرکار میاد فقط تو فکر خودشو جیب خودشه با شما نیستم ولی خوب می دونید با کیام همون کسایی که حق امسال منو به دلیل نداشتن …. زیر سوال بردن بهشون بگین باید روز قیامت جوابگو باشن چون امسال ما دنیامونو به آخرت بخشیدیم و اونجا خوب منزلگاهیست همونطوری که شما فرمودید
سید پسرخاله عزیز یادایام بخیرامروزتازه معنی سخنان گوهربارحضرت امام رادرک میکنم که فرمودجنگ یک نعمت بود بارهابه یادسخنان شهیدباکری می افتم وحسرت عقب ماندن ازاین قافله رادارم خوش به سعادت انان ه و